Wednesday 14 December 2011

banyak idea .

heeyy..huu.. tajuk hari ni " banyak idea " huuuhh..ape yg boleh di elaborate tajuk ni.. ? haha sbenarnye xda pape pon..tapi aku jek yang dalam kepale otak ni banyak bende nak tulis..tapi x tau mane satu yang leh buat org faham n take it as knowledge..wah2..mcm penceramah lakk..hahaha aritu aku ade post kat fb "kalau dah ade komitmen yang dah sah dgn sesorang tuh..tak payah lah nak cari komitmen lain yang tak sah.. dan pade yang dah tahu sesorang tuh dah ade komitmen yang sah..tak payah nak dok kacau2..huuu.....lalalalala " huhuhu.. ayat ni bermakne bagi org yang faham je.. skarang ni banyak kan kes2 poligami.. (tertumpu pade lelaki) tak kurang jugak perempuan.. nak cakap ape ae? hahaha.. sebelum bagi pendapat aku..aku nak bagi conclusion dulu.. BERTEPUK SEBELAH TANGAN TAKKAN BUNYI.. yeahh..gempakk kan conclusion aku?haha < budak ni mmg perasan..
mybe ade yg kate, aku ni siape nak cakap pasal benda ni..tapi f.i.y. aku ni dah 19 tahun and sape yang kenal rapat dgn aku je faham knp aku bukak cite ni..
kdg2 kalau keluar outing mane2 kwn2 + aku akan cuci mate..haaha  tgok2 mamat hensem + kiut hahaha..bile tgok diorang ade awek.. heart broken lah kitorang..hahaah tetibe kawan aku myelah : baru awek kott..belum kawin lagi.. huuuuu..aku lak jawab : biarlah awek pon..tetap dah ade yang berpunye..knp nak kne cakap camtu..cbe bygkan prasaan awek daktuh kalau die dgr kau cakap camtu..huhuhu..
kot korang as bf/gf/tunang/suami/isteri mesti cam bengang gak kan kalau org nak usha pasangan korang..huuu
setiap sesuatu tuh ade permulaan nye..mesti dari sbelah pihak then disokong oleh sebelah pihak yang lain..
nisbah lelaki lebih ramai dari perempuan ..ni ke alasan korang nak berpasangan lebih dari 2 org isteri?huhu.. mampukah korang? bukan ke ayat Allah dah cakap terang2 'kawin la kamu lebih dari 1 ,ttp jika kamu fikir kamu tak mampu berlaku adil ,cukuplah dgn seorang' lebih kurang mcm ni la..tapi ape yang aku tgok skarang dpn mate aku.. berkahwin lebih dari 1 dah x fikir keadilan..tapi sebaliknye..tak perlulah aku huraikan ye..sbb terlalu banyak benda yg aku leh point..cukuplah bagi sesiapa yang Allah beri akal untuk fikirkan ayat Allah tu..
wallahualam..aku just bagi pendapat..salah silap dalam ape yang aku tulis..aku mintak maaf..pade yang rase die mampu berlaku adil n mampu dari segi zahir n batin.. dipersilakan berpoligami..minta izin isteri dulu..niat tuh kene betul..aku post entry ni BUKAN menentang sunnah nabi s.a.w. tapi aku nak orang faham sebenar2nye poligami yang diamalkan sekarang kebanyakan tidak mengikut landasan islam..poligami dengan cara yang betul..dapatkan nasihat dari org yang berilmu agama ..sbb hidup kite berpandukan al-Quran dan As-Sunnah..Assalammualaikum..


p/s : conclusion kat atas cam lari dari ape yang aku tulis ..haha tapi sbenarnye ade kaitan..fikir2kanlahh..=)

No comments:

Post a Comment